WORLDWIDE SHIPPING | BETALA TRYGGT & SÄKERT MED FAKTURA | FRI FRAKT ÖVER 499:- | SNABBA LEVERANSER

Skillnad på Magnesium och Magnesium?


I dagens blogginlägg djupdyker vi ytterligare i magnesiumdjungeln och tittar på de enskilda "magnesiumtyperna". Vad få faktiskt inte vet om är att det finns uppemot 20 olika sorters magnesium med varierande upptagningsförmåga och skiftande fördelar. Idag redogör vi för de vanligaste sorterna samt dess hälsoeffekter och egenskaper. Häng med!

#1 Magnesiummalate - En typ av magnesium som är bunden till äppelsyra. Äppelsyra är en förening som förekommer naturligt i frukter och i grönsaker och som tillsammans med magnesium skapar: magnesiummalat. Malate är inblandad i Krebs-cykeln, den biologiska processen som är ansvarig för tillverkningen av ATP, dv.s energi. För dem som har problem med låga energinivåer kan ett magnesiummalattillskott vara effektivt. Det har också visat sig lindra kronisk trötthetssyndrom och fibromyalgi. Många upplever en uppiggande effekt av magnesium malate och därför rekommenderas det inte att man tar det i samband med sömn.

#2 Magnesiumoxid - Är förmodligen den vanligaste typen av magnesium och återfinns i majoriteten av alla magnesiumprodukter. En av anledningarna till dess popularitet bland producenter är dess låga tillverkningskostnad och höga koncentration. Magnesiumoxid har efter ett antal studier mottagit kritik p.g.a sin låga upptagningsförmåga.

#3 Magnesiumtaurat - 
Magnesiumtaurat absorberas lätt (magnesium och L-taurin stabiliserar cellmembran) och ger ingen laxerande effekt. Magnesiumtaurat är det absolut bästa valet av magnesiumtillskott för personer med kardiovaskulära problem eftersom det bl.a. är känt för att förhindra arytmier och skydda hjärtat. Eftersom att magnesium och L-taurin delar komplementära hjärtfördelar (transport av kalcium och kalium genom blodbanan) utgör de en idealisk kombination för just hjärtat. Perfekt för den som tränar mycket.

#4 Magnesiumglycinat - Magnesiumglycinat är magnesium bundet med glycin(icke-essentiell aminosyra) och är en av de mest biologiska och absorberbara formerna av magnesium som finns. Det betraktas generellt som det bästa alternativet för att korrigera en magnesiumbrist och har bl.a. visat sig optimera neurofunktion, förbättra sömnkvalité samt ge ökat fokus. Vidare har magnesiumglycinat även använts för att behandla stress, ångest och depression. Magnesiumglycinat är en s.k. "nootropic", alltså har en positiv inverkan på hjärnan!

#5 Magnesiumcitrat - Magnesiumcitrat är tillsammans med magnesiumoxid en av de mer populära magnesiumtillskotten, förmodligen eftersom det är billigt och lätt absorberat. Magnesiumcitrat utgörs av kombinationen magnesium och citronsyra och har bl.a. "detoxifierande" egenskaper. Det har även en laxerande effekt.

#6 Magnesiumsulfat - Denna form används ofta som ett intravenöst preparat. Eftersom att den kan absorberas via huden finns den också i form av diverse badsalter.



English