FAQ


FAQ

Vad kostar det att handla på Matters.se?

På Matters.se handlar du fraktfritt när din beställning överstiger 400 SEK. Priset finns angivet på fraktsätt i kassan. Står det 0 kr levererar vi ditt paket gratis.

Det tillkommer inga extra kostnader såsom faktura- eller kontokortsavgifter när du handlar på Matters.se, däremot finns betalval hos Klarna där avgifter kan tillkomma, såsom delbetalning eller senarelagd betalning.


Var är mitt paket?

Alla beställningar som görs helgfria vardagar skickas normalt från oss samma dag eller senast nästföljande vardag.

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. Normalt tar leveransen 1-3 vardagar från att det skickats från vårt lager beroende på leveranssätt men ibland kan det ta något längre tid. Har du väntat längre än en vecka, kontakta vår kundservice.


Var är min faktura?

När du som privatperson köper varor hos oss skickas fakturan som standard till din mailadress. Hittar du inte fakturan i mejlen sök efter mail från Klarna och leta även bland skräpposten. Hittar du ändå inte fakturan i mejlen logga in på Mina sidor på klarna.se där du kan se dina fakturor och dess betalstatus. Har du fler fakturafrågor är du välkommen att kontakta Klarnas kundservice via mejl på info@klarna.se eller via telefon på nummer 08-120 120 10.


Vad menas med betalsätt Klarna Checkout?

Klarna Checkout är en betallösning genom vilken du kan välja följande betalsätt: Klarna Faktura, Klarna Konto, kortbetalning eller direktbetalning via internetbank.


Hur fungerar Klarna Checkout?

Med Klarna Checkout behöver du bara fylla i e-postadress och postnummer och sedan slutföra köpet. Först bekräftas köpet och sedan väljer du vilket betalsätt du vill använda: Klarna Faktura, Klarna Konto, kortbetalning eller direktbetalning via internetbank. Väljer du att inte ändra betalsätt blir det Klarna Faktura. Väljer du Klarna Faktura kommer en epostfaktura att skickas till den angivna mejladressen.


Jag har ångrat mitt köp, vad gör jag?

Man har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad.

Kontakta kundservice för att anmäla retur. Matters.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Kunden står för returkostnad enligt Postnords portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott. Mer information hittar du under köpvillkor.


Hur vet jag att ordern har gått igenom?

Så fort du har slutfört din beställning så skickas en orderbekräftelse till din mejladress. Får du ingen orderbekräftelse kontakta oss på  så kan vi svara på om ordern har gått igenom eller inte.


Hur stoppar jag min order om något blivit fel?

Vill du stoppa en order eller göra ändringar i den så är det enklast om du skickar ett mejl till oss på info@matters.se. Gör detta så fort som möjligt. Har paketet redan  packats har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller stoppa ordern.


Jag får påminnelser om att hämta ett paket jag redan har löst ut.

Det kan bero på att ditt ombud har glömt registrera att du har löst ut ditt paket, då uppdateras inte den informationen hos Postnord och DHL eller hos oss som då skickar ut påminnelseavier om ditt paket. Om du får en påminnelseavi och redan har hämtat ut paketet så kan du bortse från den.


Kan jag beställa till utlandet?

Nej, tyvärr. Vi levererar endast till adresser inom Sverige.


Hur avregistrerar jag mig från nyhetsbrevet?

Längst ner i nyhetsmejlet finns en länk som du klickar på för att avregistrera dig från nyhetsmejlet, dvs: ”Om du vill avsluta din prenumeration på detta nyhetsbrev, klicka här”.


Jag har en fråga om min faktura, vart vänder jag mig?

För att få svar på dina fakturafrågor kontaktar du Klarna via mejl info@klarna.se eller telefon på nummer 08-120 120 10. Du kan också gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid.